in

Διαθέσιμο το νέο stand-up special του Louis CK με τίτλο “Sincerely”

Ο γνωστός stand-up comedian έκανε comeback κυκλοφορώντας την νέα του δουλειά, μετά από χρόνια απουσίας εξαιτίας των καταγγελιών εναντίον του για σεξουαλική παρενόχληση

Πριν πάμε στην βασική είδηση, που είναι το νέο special, πού μπορούμε να το δούμε κλπ, θα ασχοληθούμε με τον ελέφαντα στο δωμάτιο. Τα off-stage καμώματα του Louie και την αποχή του (σχεδόν) από τον χώρο του standup, από το 2017 έως σήμερα. Αν έχεις βαρεθεί να τα ακούς, όπως εμείς, προσπέρνα τα παρακάτω και πήγαινε κατευθείαν στο τέλος μετά την φωτό.

Αδιαμφισβήτητα στους τοπ κωμικούς της γενιάς του, ο Louis CK από την “κορυφή” πέρασε στην αφάνεια όταν κατά τη διάρκεια της χιονοστιβάδας αποκαλύψεων σεξουαλικών παρενοχλήσεων και βιασμών αστέρων της showbiz των ΗΠΑ (κίνημα MeToo), αποκαλύφθηκε και η δικιά του εμπλοκή σε περιστατικά κάποια χρόνια πιο πίσω. Την ιστορία την γνωρίζουν όλοι σχεδόν οπότε δεν θα αναλυθεί εδώ. Με φετίχ να αυνανίζεται ενώ τον παρατηρούν, ο Louis CK ζητούσε την άδεια από φίλες, συναδέλφους και θαυμάστριες που είχαν πάει οικειοθελώς σε δωμάτιο ξενοδοχείο, στο καμαρίνι του κτλ. αν τις πειράζει να το “δουλέψει” μπροστά τους. Αν του έλεγαν πως δεν τις πειράζει….το έκανε.

1. Η βασική κατηγορία που δέχθηκε ήταν ότι εκμεταλλεύτηκε την θέση εξουσίας που του παρείχε η αναγνωρισιμότητά του, άρα η έγκριση που είχε πάρει από τις συγκεκριμένες γυναίκες ήταν… εικονική. Ένα τέτοιο επιχείρημα δεν διαθέτει συνοχή, ούτε έχει πρακτική λογική, καθώς το “power of position” είναι κάτι εντελώς υποκειμενικό, απλούστατα γιατί υποκειμενικά είναι και τα ερεθίσματα εξουσίας-θαυμασμού, αφού διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. Εάν υποστηρίζαμε το ίδιο θα έπρεπε να προβληματιστούμε που δεν σέρνουμε σε λαϊκά δικαστήρια τραγουδιστές στα μπουζούκια, όσους παίζουν σε μπάντα, παρουσιαστές σε κανάλια, τους “σταρ” ενός σχολείου/σχολής, δημάρχους και προέδρους στα χωριά, “influencers”, ιδιοκτήτες καφετέριας και εκατοντάδες άλλες κατηγορίες επαγγελματιών που αλληλεπιδρούν και κάνουν σεξ με ανθρώπους οι οποίοι μπορεί να νιώθουν θαυμασμό απέναντί τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι οφείλουν να είναι σε θέση να κάνουν ψυχομετρική ανάλυση για το εάν ο άνθρωπος απέναντί τους επηρεάζεται ή όχι από θαυμασμό. Ούτε ότι πρέπει να τα… μπλέκουν μόνο με ανθρώπους οι οποίοι έχουν τα ίδια επίπεδα φήμης με τους ίδιους. Εάν ένα άτομο ηδονίζεται με το να τα μπλέκει μόνο με άτομα με εξουσία (ναι, υπάρχει και αυτό το φετίχ) , θα πρέπει να κάτσει στην μοναξιά του μέχρι να πεθάνει επειδή “το να σε προσεγγίζουν σεξουαλικά άτομα τα οποία έχουν επιρροή πάνω σου, είναι λάθος”;

Ναι, είναι ηλίθιο και μόνο να το λέει κανείς, αλλά αυτό ήταν το βασικό επιχείρημα. Ρόλο στην αναπαραγωγή του “μαντάτου” έπαιξε το ότι πρόκειται για ασυνήθιστο σεξουαλικό φετίχ, προσπερνώντας και εθελοτυφλώντας για αντίστοιχες περιπτώσεις στις οποίες μάλιστα υπήρχε ερωτική επαφή. Γιατί το ασυνήθιστο πουλάει, ενώ ένας διάσημος που κάνει σεξ με θαυμάστρια είναι τόσο κοινό και βαρετό που δεν θα πουλούσε.

2. Σε όλο το μείγμα ήρθαν να προστεθούν στις κατηγορίες εναντίον του μέχρι και τα ίδια του τα αστεία! Πλέον ένας τύπος με ένα, ασυνήθιστο, φετίχ που σε μία νορμάλ κοινωνία θα έπρεπε να περνά απαρατήρητος, μετατράπηκε σε “ρατσιστής, ομοφοβικός sexual predator που μισεί τις κόρες του”. Η κατάντια έφτασε σε σκηνικά όπου αρκετοί “δικαστές” έκαναν παράθεση σε άρθρα/tweets τα αστεία που έλεγε επί σκηνής, λες και έκανε προσωπικές δηλώσεις! Και αυτό συνέβη και πριν κάποιους μήνες όταν κάποιος ηχογράφησε χωρίς άδεια τα υπό…επεξεργασία αστεία του κωμικού σε παράστασή του. Εδώ δεν χρειάζεται καν ανάλυση. Εάν οι κωμικοί ήταν υποχρεωμένοι να απολογούνται για τα αστεία τους, θα έμενε μόνο μία χούφτα “ad friendly” κωμικών για παιδικά πάρτυ, οι οποίοι και πάλι κάπου θα την πατήσουν. Γιατί είναι βέβαιο πως μέχρι και ο πιο “καθαρός” κωμικός αποκλείεται να μην έχει bits τα οποία ίσως να προσβάλλουν κάποιον άνθρωπο κάπου στον πλανήτη.

Γυρνώντας πάλι στους “ακραίους” του είδους (σημ. υπάρχουν αρκετοί πολύ πιο ακραίοι από τον Louie), η offensive κωμωδία, το dark humor, η βλασφημία, έχουν εκφραστές εδώ και δεκαετίες και είτε αποτελούν αιχμηρή θεσμική δήλωση, είτε ειπώνονται απλά για την καφρίλα, είναι μία φυσιολογική ανθρώπινη ανάγκη που αποτυπώνεται στο μέγεθος του κοινού αυτών των κωμικών. Ένα πράγμα στο οποίο συμφωνούν όλοι είναι ότι δεν είναι για όλους. Το όριο στη σκοτεινή κωμωδία τίθεται χωρίς αμφισβήτηση στο εάν αυτός που έρχεται να ακούσει έχει όρια σε αυτά που αναμένει να ακούσει και όχι σε αυτά που επιτρέπεται ή απαγορεύεται να αναφέρει ο stand-up comedian. Ευτυχώς, ακόμα οι κωμικοί δεν φέρνουν κόσμο με το ζόρι στις παραστάσεις τους, άρα κάποιος που νιώθει πως ίσως να θιχτεί, να τραυματιστεί ψυχικά, να πάθει κρίση πανικού, να έρθει στην επιφάνεια το PTSD του ή οτιδήποτε άλλο, από το σόου ενός τέτοιου κωμικού….μπορεί απλά να μην πάει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Louis CK και δεκάδες άλλοι κωμικοί δεν πρέπει να απολογούνται για τα αστεία τους σε όσους τα συνδέουν λες και αποτελούν ξερές, πραγματικές δηλώσεις, ξεγυμνωμένες πλήρως από το context στο οποίο ειπώθηκαν.

3. Και τώρα στο τελευταίο σκέλος που αφορά την λαχτάρα του κόσμου να συμμετέχει ως παντογνώστης σε τέτοια ζητήματα, είτε λογοκρισίας κωμικών, είτε δικαστών για περιπτώσεις παρενόχλησης. Να βγάλουμε από τη μέση ότι εδώ δεν είναι ευπρόσδεκτοι ρατσιστές, μισογύνηδες και άλλες τέτοιες κατηγορίες. Αν και δεν θα είναι κανείς έτσι κι αλλιώς, το κείμενο ξεπερνά τις πέντε λέξεις. Έχοντας πει τα αυτονόητα, ποιός δεν εξοργίστηκε με την βιομηχανία που κάλυπτε τον Weinstein και δεν χάρηκε με την καταδίκη του; Περιπτώσεις στις οποίες το MeToo κίνημα έδειξε πόσο απαραίτητο είναι να ανοίξουν στόματα ώστε να αλλάξουν πολλά στη βιομηχανία του θεάματος, και όχι μόνο. Περιπτώσεις στις οποίες τα πράγματα είναι απλά : τα θύματα μίλησαν δημοσίως, κινήθηκαν νομικά, δικαιώθηκαν δικαστικά και υπήρξε τιμωρία για τον παραβάτη. Γιατί, καλώς ή κακώς, αυτή είναι η μόνη, συχνά ελαττωματική, διαδικασία που διαθέτουμε τώρα, και καμία άλλη. Στις περισσότερες περιπτώσεις το κοινό δεν διαθέτει τα δεδομένα ώστε να κρίνει αθώους και ενόχους σε καταστάσεις οι οποίες έγιναν πίσω από κλειστές πόρτες. Δεν λέμε ότι ο Louie είναι αθώος ή ένοχος… ίσως να παρενοχλεί και ανήλικα, ίσως να παρενοχλείται από γυναίκες, τίποτα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν δεν αποφασιστεί δικαστικά. Εάν αντιληφθούμε τον θανάσιμο ανταγωνισμό που επικρατεί στις ΗΠΑ, θα καταλάβουμε από που πυροδοτείται το cancel culture των hashtags. Καλό είναι να ακούμε, αλλά τα κίνητρα για να πει κάποιος κάτι ή να βάλει σάλτσες είναι αρκετά. Σε τέτοιες περιπτώσεις, εάν δεν είμαστε αγέλη θα περιμένουμε δικαστικές αποφάσεις για να μιλήσουμε. Εώς τότε, εάν είμαστε αγέλη θα κάνουμε “tweets οργής” λες και ήμασταν μπροστά, ώστε να προβάλλουμε το “εγώ” και την πλασματική μας ηθική μας η οποία πατάει σε κούφιες βάσεις.

Σημείωση : Ο Louis CK για τα περιστατικά έκανε τις κλασικές δηλώσεις τύπου “συγνώμη εάν…..” . Πιστεύουμε πως πρόκειται για το κλασικό damage control που ακολουθούν brands, πρόσωπα κλπ. μόλις διαβρωθεί η εικόνα τους, ώστε να μπορέσουν κάποια στιγμή να επανέλθουν επαγγελματικά. Ούτε αυτό μας αφορά, γιατί fans του Louie, είτε άλλων, δεν είμαστε. Καταναλώνουμε και περνάμε καλά με τα έργα τους, μέχρι εκεί. Ούτε θα μας απασχολήσει εάν κάποιος εκατομμυριούχος, σταματήσει να βγάζει λεφτά. Το εάν ζήσουν ή πεθάνουν αφορά αυτούς που τους γνωρίζουν προσωπικά. Κυνικό ή όχι, ο μόνος τρόπος με τον οποίο μας επηρεάζει εμάς είναι η έλλειψη της τέχνης τους.

Για τους παραπάνω λόγους, δεν είμαστε οι αρμόδιοι που θα αποφασίσουν εάν έχει δικαίωμα ή όχι να επανέλθει. Οι μόνοι που μπορούν να τον εμποδίσουν να επανέλθει είναι οι δικαστικές αποφάσεις, οι φυλακές και οι άδειες αίθουσες παραστάσεων. Τίποτα από αυτά δεν συμβαίνει, οπότε πάμε παρακάτω.

Η παράσταση του Louis CK στην Αθήνα

Ήταν εδώ και αρκετούς μήνες γνωστό πως ο Louis CK ξεκίνησε στα μουλωχτά περιοδεία στην οποία δούλευε αρκετά αστεία που τα κατάφεραν στο νέο του special. Είτε “έκλεψες” και άκουσες το επίμαχο σετ του στο leaked mp3, είτε τον είδες live στις sold out παραστάσεις του στην Ελλάδα, έχεις πολλούς λόγους να ακούσεις το νέο του special, ολοκληρωμένο, καθώς έχει αρκετές αλλαγές και προσθήκες σε σχέση με τα προαναφερθέντα.

Με τίτλο “Sincerely”, το νέο special του CK, είναι πλέον διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του, σχεδόν δωρεάν, καθώς εκτός από το νέο special δίνεται η δυνατότητα ετήσιας πρόσβασης ώστε να stream-άρεις και να κατεβάσεις και άλλες αρκετά δυνατές δουλειές του όπως το Horace and Pete’ s, Live at Beacon Theater κ.α. κάτι που προτείνουμε να κάνεις γιατί αξίζουν και το τελευταίο cent. Το email που έστειλε ώστε να ενημερώσει το κοινό του για το νέο σπέσιαλ αναφέρει με αφορμή την πανδημία του Κορονοϊού :

“Νιώθω πως υπάρχουν δύο ειδών άνθρωποι στον κόσμο. Αυτοί που θέλουν να γελάσουν όταν τα πράγματα γίνονται σκατά. Βασικά, όσο πιο σκατά γίνονται τα πράγματα, όσο πιο σοβαρό, όσο πιο σκοτεινό, όσο πιο τρομακτικό, πιο φρικτό είναι κάτι, τόσο πιο σημαντικό είναι να γελάσεις μέσα από αυτό αλλά και σε αυτό κατευθείαν. Η άλλη ομάδα ανθρώπων νιώθει ότι είναι σημαντικό να αφήσεις το γέλιο σε δύσκολες στιγμές και να δώσεις σε σοβαρά και επίπονα πράγματα τον σεβασμό και την ησυχία που τους αξίζει. Όπως και να’ χει, για όσους έχουν ανάγκη να γελάσουν, ελπίζω να βοηθήσει το νέο μου σόου. Όσοι δεν μπορείτε να γελάσετε τώρα σας εύχομαι όση ηρεμία μπορείτε να έχετε αυτήν τη σκατένια ώρα”.

Έχεις σχόλιο για τον Louis CK ή καλύτερα για το Sincerely και για άλλες παραστάσεις του; Εδώ